Przedmiotowy system oceniania z plastyki dla klas IV-VII
• Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej
„Do dzieła”, Jadwiga Lukas, Krystyna Onak wyd. Nowa Era.
Zasady oceniania
Ustalając ocenę z plastyki brany jest przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia i jego
zaangażowanie oraz wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.
Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
• poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
• jego indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań
plastycznych,
• zaangażowanie ucznia w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
• uzyskany przez niego poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej (ćwiczenia praktyczne, warsztat twórczy ucznia) i wiadomości z teorii plastyki (elementy wiedzy o sztuce, zagadnienia plastyczne),
• podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie
artystyczne szkoły i środowiska,
• przygotowanie ucznia do zajęć,
• umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków oraz poszukiwania
własnych rozwiązań.
Obszary aktywności uczniów podlegające ocenie:
1. Przygotowanie ucznia do zajęć:
• przygotowanie odpowiednich materiałów plastycznych;
• opanowanie wiedzy;
• wyszukiwanie informacji;
• wykonywanie ćwiczeń i zadań
2. Postawa i zachowanie na zajęciach, podczas oglądania wystaw, zwiedzania zabytków
• kultura osobista w trakcie zajęć;
• wykonywanie poleceń i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas używania
odpowiednich materiałów i narzędzi plastycznych;
• właściwa współpraca w grupie.
3. Działalność plastyczna:
• jakość pracy – zaangażowanie w działanie plastyczne;
• pomysłowość;
• zgodność pracy z tematem;
• celowość zastosowania środków artystycznych, wyrazu, techniki plastycznej;
• prace plastyczne wykonane za pomocą różnych technik i materiałów;
• ćwiczenia praktyczne.
4. Aktywność artystyczna jako twórcza postawa:
• odwaga i oryginalność myślenia
5. Gotowość do uczestniczenia w kulturze:
• udział w wydarzeniach kulturalnych;
• zwiedzanie zabytków, obserwowanie różnorodnych istotnych elementów dotyczących
np. stylu i formy.
6. Prace domowe (np. przygotowanie dodatkowych informacji na podany temat)
7. Prace dodatkowe (np. własna aktywność plastyczna).
8.Udział i osiągnięcia w konkursach plastycznych
Ocenie podlega także:
• indywidualny wkład i zaangażowanie ucznia w działania, plastyczne, aktywne
uczestnictwo w zajęciach;
• przygotowanie ucznia do zajęć.
Ocenianie ucznia na zajęciach plastyki dotyczy różnych aspektów jego aktywności,
najważniejsza jednak jest działalność plastyczna i to ona stanowi podstawowy wyróżnik tych
zajęć.
Zasady ustalania oceny bieżącej:
Prace plastyczne - oceniane są według ustalonych każdorazowo zasad podanych przez
nauczyciela przed rozpoczęciem pracy. W szczególności prace ucznia oceniane są za:
a) zgodność z tematem;
b) bogactwo treści;
c) wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, wykorzystanie właściwości tworzywa,
techniki);
d) trafność obserwacji;
e) pomysłowość (oryginalność);
f) wrażliwość;
g) samodzielność.
Aktywność
• Aktywność i zaangażowanie na lekcji
• Wykonanie zadań dodatkowych
• Udział w konkursach
Aktywność pozalekcyjna
• Udział w konkursach
Kryterium oceniania:
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
• przejawia zdolności plastyczne;
• jego wiedza i umiejętności manualne są kreatywne, indywidualne w rozwiązywaniu
zagadnień plastycznych w kl. IV, V, VI,VII
• prace plastyczne ukazuje w sposób indywidualny, twórczy i samodzielnie rozwiązuje
problemy plastyczne;
• z własnej inicjatywy wykonuje dodatkowe zadania, prace, dekoracje;
• bierze udział lub jest laureatem konkursów plastycznych
• ma osiągnięcia w konkursach szkolnych i międzyszkolnych;
• aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest do nich zawsze przygotowany.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
• poszukuje indywidualnych rozwiązań plastycznych;
• opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania i
zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI,VII
• sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami teoretycznymi, wykorzystując je w
praktyce;
• jest zawsze przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy;
• efekt końcowy pracy twórczej jest zawsze zgodny z jej założeniami i tematem, prace
są estetyczne;
• rozwija talent plastyczny.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
• dobrze opanował umiejętności plastyczne i teoretyczne określone programem
nauczania i zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI,VII
• poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce;
• przejawia aktywność na zajęciach i jest do nich przygotowany;
• prace plastyczne są zgodne z tematem i estetyczne.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
• wykazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału określonego programem
nauczania dla kl. IV, V, VI,VII
• jest mało aktywny na zajęciach i słabo do nich przygotowany;
• poprawnie wykonuje prace plastyczne, ale nie wykazuje się systematycznością i
zaangażowaniem;
• nie dba o estetykę pracy;
• nie wykazuje chęci do poprawienia ocen.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
• minimalnie opanował wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania plastyki na
poziomie kl. IV, V, VI,VII
• jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć i niechętnie wykonuje zalecane prace;
• prace plastyczne wykonuje niestarannie lub nie zgodnie z tematem;
• objawia lekceważący stosunek do przedmiotu;
• nie wykazuje chęci do poprawienia ocen.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
• nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym
przedmiotu nauczania w danej klasie;
• ma braki w umiejętnościach i wiadomościach, uniemożliwiają dalsze zdobywanie
wiedzy z tego przedmiotu;
• nie jest w stanie rozwiązywać i wykonywać zadań o elementarnym stopniu trudności;
• nie przygotowuje się do zajęć, a także nie uaktywnia się na nich;
• przeszkadza w prowadzeniu zajęć nauczycielowi i kolegom. Zagraża bezpieczeństwu;
• nie wykazuje woli poprawy oceny.
Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych z plastyki dla uczniów z
dysfunkcjami:
• uwzględnianie trudności ucznia;
• cierpliwe udzielanie i kilkukrotne powtarzanie instrukcji wykonani;,
• podpowiadanie różnych możliwości wykonania tematu pracy plastycznej, wspieranie,
naprowadzanie, pokazywanie na przykładach;
• częste podchodzenie do ucznia i ukierunkowywanie jego działań;
• dzielenie ćwiczenia/zadania na etapy i zachęcanie do wykonywania ich krok po kroku,
poświęcanie więcej czasu na opanowanie danej umiejętności;
• nieocenianie negatywnie wobec klasy;
• w ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie ćwiczenia,
aniżeli estetykę wykonania pracy plastycznej;
• ocenianie przede wszystkim stosunku ucznia do przedmiotu, jego chęci,
przygotowania do zajęć.
Wystawianie oceny śródrocznej i rocznej.
Ocena semestralna, roczna powinna odzwierciedlać postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację.
Ocena semestralna, roczna powinna być ustalana na podstawie ocen cząstkowych według
następującej hierarchii ważności:
• oceny za zadania praktyczne wykonane na lekcji,
• oceny za aktywność i zaangażowanie ucznia na lekcji i aktywność pozalekcyjna,
• przygotowanie do zajęć.
Zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania oceny śródroczne i końcowe
obowiązują w następującej skali:
• stopień celujący – 6
• stopień bardzo dobry – 5
• stopień dobry – 4
• stopień dostateczny – 3
• stopień dopuszczający – 2
• stopień niedostateczny – 1
• Udział w konkursach plastycznych, reprezentowanie szkoły, udokumentowane
osiągnięcia plastyczne nauczyciel nagradza oceną celującą
• Oceny za prace plastyczne otrzymuje uczeń po zakończeniu ćwiczenia na tej samej
lub następnej lekcji.