Przedmiotowy system oceniania z plastyki dla klas IV-VII

• Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej

 „Do dzieła”, Jadwiga Lukas, Krystyna Onak wyd. Nowa Era.

 

Zasady oceniania

Ustalając ocenę z plastyki brany jest przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia i jego

zaangażowanie oraz wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.

Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

• poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,

• jego indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań

plastycznych,

• zaangażowanie ucznia w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,

• uzyskany przez niego poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej (ćwiczenia praktyczne, warsztat twórczy ucznia) i wiadomości z teorii plastyki (elementy wiedzy o sztuce, zagadnienia plastyczne),

• podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie

artystyczne szkoły i środowiska,

• przygotowanie ucznia do zajęć,

• umiejętność formułowania problemów, wyciągania wniosków oraz poszukiwania

własnych rozwiązań.

 

 Obszary aktywności uczniów podlegające ocenie:

1. Przygotowanie ucznia do zajęć:

• przygotowanie odpowiednich materiałów plastycznych;

• opanowanie wiedzy;

• wyszukiwanie informacji;

• wykonywanie ćwiczeń i zadań

2. Postawa i zachowanie na zajęciach, podczas oglądania wystaw, zwiedzania zabytków

• kultura osobista w trakcie zajęć;

• wykonywanie poleceń i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas używania

odpowiednich materiałów i narzędzi plastycznych;

• właściwa współpraca w grupie.

3. Działalność plastyczna:

• jakość pracy – zaangażowanie w działanie plastyczne;

• pomysłowość;

• zgodność pracy z tematem;

• celowość zastosowania środków artystycznych, wyrazu, techniki plastycznej;

• prace plastyczne wykonane za pomocą różnych technik i materiałów;

• ćwiczenia praktyczne.

4. Aktywność artystyczna jako twórcza postawa:

• odwaga i oryginalność myślenia

 

5. Gotowość do uczestniczenia w kulturze:

• udział w wydarzeniach kulturalnych;

• zwiedzanie zabytków, obserwowanie różnorodnych istotnych elementów dotyczących

np. stylu i formy.

6. Prace domowe (np. przygotowanie dodatkowych informacji na podany temat)

7. Prace dodatkowe (np. własna aktywność plastyczna).

8.Udział i osiągnięcia w konkursach plastycznych

Ocenie podlega także:

• indywidualny wkład i zaangażowanie ucznia w działania, plastyczne, aktywne

uczestnictwo w zajęciach;

• przygotowanie ucznia do zajęć.

Ocenianie ucznia na zajęciach plastyki dotyczy różnych aspektów jego aktywności,

najważniejsza jednak jest działalność plastyczna i to ona stanowi podstawowy wyróżnik tych

zajęć.

Zasady ustalania oceny bieżącej:

Prace plastyczne - oceniane są według ustalonych każdorazowo zasad podanych przez

nauczyciela przed rozpoczęciem pracy. W szczególności prace ucznia oceniane są za:

a) zgodność z tematem;

b) bogactwo treści;

c) wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, wykorzystanie właściwości tworzywa,

techniki);

d) trafność obserwacji;

e) pomysłowość (oryginalność);

f) wrażliwość;

g) samodzielność.

Aktywność

• Aktywność i zaangażowanie na lekcji

• Wykonanie zadań dodatkowych

• Udział w konkursach

Aktywność pozalekcyjna

• Udział w konkursach

 

 Kryterium oceniania:

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

• przejawia zdolności plastyczne;

• jego wiedza i umiejętności manualne są kreatywne, indywidualne w rozwiązywaniu

zagadnień plastycznych w kl. IV, V, VI,VII

• prace plastyczne ukazuje w sposób indywidualny, twórczy i samodzielnie rozwiązuje

problemy plastyczne;

• z własnej inicjatywy wykonuje dodatkowe zadania, prace, dekoracje;

• bierze udział lub jest laureatem konkursów plastycznych

• ma osiągnięcia w konkursach szkolnych i międzyszkolnych;

• aktywnie uczestniczy w zajęciach i jest do nich zawsze przygotowany.

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

• poszukuje indywidualnych rozwiązań plastycznych;

• opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania i

zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI,VII

• sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami teoretycznymi, wykorzystując je w

praktyce;

• jest zawsze przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy;

• efekt końcowy pracy twórczej jest zawsze zgodny z jej założeniami i tematem, prace

są estetyczne;

• rozwija talent plastyczny.

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

• dobrze opanował umiejętności plastyczne i teoretyczne określone programem

nauczania i zaplanowane do opanowania na poziomie kl. IV, V, VI,VII

• poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce;

• przejawia aktywność na zajęciach i jest do nich przygotowany;

• prace plastyczne są zgodne z tematem i estetyczne.

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

• wykazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału określonego programem

nauczania dla kl. IV, V, VI,VII

• jest mało aktywny na zajęciach i słabo do nich przygotowany;

• poprawnie wykonuje prace plastyczne, ale nie wykazuje się systematycznością i

zaangażowaniem;

• nie dba o estetykę pracy;

• nie wykazuje chęci do poprawienia ocen.

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

• minimalnie opanował wiedzę i umiejętności objęte programem nauczania plastyki na

poziomie kl. IV, V, VI,VII

• jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć i niechętnie wykonuje zalecane prace;

• prace plastyczne wykonuje niestarannie lub nie zgodnie z tematem;

• objawia lekceważący stosunek do przedmiotu;

• nie wykazuje chęci do poprawienia ocen.

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

• nie opanował wiadomości i umiejętności określonych minimum programowym

przedmiotu nauczania w danej klasie;

• ma braki w umiejętnościach i wiadomościach, uniemożliwiają dalsze zdobywanie

wiedzy z tego przedmiotu;

• nie jest w stanie rozwiązywać i wykonywać zadań o elementarnym stopniu trudności;

• nie przygotowuje się do zajęć, a także nie uaktywnia się na nich;

• przeszkadza w prowadzeniu zajęć nauczycielowi i kolegom. Zagraża bezpieczeństwu;

• nie wykazuje woli poprawy oceny.

 

Sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych z plastyki dla uczniów z

dysfunkcjami:

• uwzględnianie trudności ucznia;

• cierpliwe udzielanie i kilkukrotne powtarzanie instrukcji wykonani;,

• podpowiadanie różnych możliwości wykonania tematu pracy plastycznej, wspieranie,

naprowadzanie, pokazywanie na przykładach;

• częste podchodzenie do ucznia i ukierunkowywanie jego działań;

• dzielenie ćwiczenia/zadania na etapy i zachęcanie do wykonywania ich krok po kroku,

poświęcanie więcej czasu na opanowanie danej umiejętności;

• nieocenianie negatywnie wobec klasy;

• w ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie ćwiczenia,

aniżeli estetykę wykonania pracy plastycznej;

• ocenianie przede wszystkim stosunku ucznia do przedmiotu, jego chęci,

przygotowania do zajęć.

Wystawianie oceny śródrocznej i rocznej.

Ocena semestralna, roczna powinna odzwierciedlać postawę ucznia wobec przedmiotu             i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację.

Ocena semestralna, roczna powinna być ustalana na podstawie ocen cząstkowych według

następującej hierarchii ważności:

• oceny za zadania praktyczne wykonane na lekcji,

• oceny za aktywność i zaangażowanie ucznia na lekcji i aktywność pozalekcyjna,

• przygotowanie do zajęć.

Zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania oceny śródroczne i końcowe

obowiązują w następującej skali:

• stopień celujący – 6

• stopień bardzo dobry – 5

• stopień dobry – 4

• stopień dostateczny – 3

• stopień dopuszczający – 2

• stopień niedostateczny – 1

 

• Udział w konkursach plastycznych, reprezentowanie szkoły, udokumentowane

osiągnięcia plastyczne nauczyciel nagradza oceną celującą

• Oceny za prace plastyczne otrzymuje uczeń po zakończeniu ćwiczenia na tej samej

lub następnej lekcji.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa w Jaśliskach

Realizacja: Superszkolna.pl