Program zajęć strzeleckich

na wirtualnej strzelnicy w roku szkolnym 2025/2026

 

Cele główne:

1.      Zakorzenienie w uczniu odpowiedzialności za prawidłowy rozwój fizyczny własnego ciała i wyzwolenie potrzeby dbałości o nie.

2.      Uświadomienie współzależności zdrowia fizycznego z rozwojem intelektualnym, psychicznym, społecznym i duchowym.

3.      Popularyzowanie i upowszechnianie sportu wśród młodzieży, a w szczególności strzelectwa sportowego.

4.      Rozwijanie i utrwalanie różnorakich zainteresowań sportowych.

5.      Zapoznanie z rodzajami broni.

6.      Zapoznanie z zasadami bezpiecznego posługiwania się bronią.

7.      Ćwiczenie pozycji strzeleckich.

8.      Przedstawienie pozytywnego wizerunku sportu i rekreacji ruchowej oraz stworzenie możliwości wyboru dyscypliny sportowej dzięki której wypełnią swój wolny czas.

9.      Promocja zdrowia i motywowanie do podnoszenia swojej sprawności fizycznej i aktywności sportowej.

Cele szczegółowe:

1.      Pogłębianie wiedzy i umiejętności dotyczących treningu sportowego, a w szczególności strzelectwa sportowego.

2.       Rozwoju uzdolnień sprawności specjalnej dotyczącej strzelectwa sportowego

3.       Wytworzenie u ucznia nawyku aktywności ruchowej oraz woli pełnienia różnych ról z tym związanych poprzez systematyczne uczestnictwo w zajęciach sportowych opartych na:

a)      naturalnych formach ruchu,

b)      poznaniu jak największych ilości form aktywności fizycznej

c)      poznaniu zasad działania i reakcji organizmu na wysiłek fizyczny

d)      poznaniu własnych uzdolnień psychomotorycznych, możliwości ich kształtowania i rozwijania poprzez systematyczne zajęcia ruchowe

4.      Dbałość o własne zdrowie, samopoczucie.

5.       Rozwój samodzielności i uspołecznienia młodzieży.

6.       Poznanie i opanowanie wiedzy o przepisach obowiązujących na zawodach strzeleckich.

7.      Wzmacnianie odpowiedzialności i samodyscypliny.

8.       Doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole opartym na wzajemnym zaufaniu, zrozumieniu, życzliwości, pomocy i poszanowania godności ludzkiej.

9.       Kształtowanie rywalizacji opartej na zasadach fair – play.

10.   Kształtowanie właściwego stosunku do pozytywnych i negatywnych emocji

11.   Przygotowanie do pełnienia funkcji zawodnika, kibica i sędziego.

12.   Przeciwdziałanie postępującym negatywnym zjawiskom zachowań patologicznych poprzez uczestnictwo w zajęciach sportowych.

Treści kształcenia - klasy IV – VI 

Wszystkie ćwiczenia na strzelnicy wykonywane są w pozycji izolowanej. Uczeń strzela w postawie stojącej lub leżącej.

·         Poznanie zasad bezpieczeństwa i bezpiecznego obchodzenia się z bronią obowiązujących na strzelnicy sportowej.

·          Poznanie konkurencji w ramach strzelectwa sportowego (pistolet, karabin, strzelba).

·         Poznanie budowy i zasad działania broni krótkiej i długiej.

·          Techniczna obsługa i konserwacja broni (karabin, pistolet).

·          Poznanie zasad celowania w broni krótkiej i długiej.

·          Praktyczne rozwijanie umiejętności celowania z broni długiej.

·          Zasady oddychania strzelca podczas celowania z broni długiej.

·          Doskonalenie celowania

·          Poznanie zasad regulacji nastaw przyrządów celowniczych

·          Rozwijanie umiejętności regulowania nastaw przyrządów celowniczych – ćwiczenia praktyczne.

·         Eliminowanie najczęściej popełnianych błędów podczas celowania do tarczy.

·         Przyjęcie postawy strzeleckiej z karabinem i z pistoletem.

·         Poprawne wykonanie strzelań kontrolnych w ramach rywalizacji strzeleckiej

 

Treści kształcenia – klasy VII – VII

Od klasy siódmej ćwiczenia wykonywane są już w pełnym obciążeniu oraz we wszystkich postawach strzeleckich.

·         Poznanie zasad i regulaminu rozgrywania konkurencji strzeleckich (karabin, pistolet).

·         Poznanie postaw strzeleckich (klęcząc, leżąc, stojąc).

·         Uczniowie organizują i biorą udział w zawodach strzeleckich na poziomie grupy rówieśniczej.

·         Utrzymuje stabilny poziom wartości przestrzelin w tarczy w czasie oddania 20 strzałów.

·         Poznanie podstawowych zasad rozgrywania podstawowych konkurencji strzeleckich.

·         Poznanie zasad dokonania regulacji i korekcji nastaw przyrządów celowniczych w czasie występowania zmiennych warunków oświetleniowych.

 

 

                                                                                                                          Opracowała Elżbieta Matusik

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa w Jaśliskach

Realizacja: Superszkolna.pl