Program zajęć strzeleckich
na wirtualnej strzelnicy w roku szkolnym 2025/2026
Cele główne:
1. Zakorzenienie w uczniu odpowiedzialności za prawidłowy rozwój fizyczny własnego ciała i wyzwolenie potrzeby dbałości o nie.
2. Uświadomienie współzależności zdrowia fizycznego z rozwojem intelektualnym, psychicznym, społecznym i duchowym.
3. Popularyzowanie i upowszechnianie sportu wśród młodzieży, a w szczególności strzelectwa sportowego.
4. Rozwijanie i utrwalanie różnorakich zainteresowań sportowych.
5. Zapoznanie z rodzajami broni.
6. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego posługiwania się bronią.
7. Ćwiczenie pozycji strzeleckich.
8. Przedstawienie pozytywnego wizerunku sportu i rekreacji ruchowej oraz stworzenie możliwości wyboru dyscypliny sportowej dzięki której wypełnią swój wolny czas.
9. Promocja zdrowia i motywowanie do podnoszenia swojej sprawności fizycznej i aktywności sportowej.
Cele szczegółowe:
1. Pogłębianie wiedzy i umiejętności dotyczących treningu sportowego, a w szczególności strzelectwa sportowego.
2. Rozwoju uzdolnień sprawności specjalnej dotyczącej strzelectwa sportowego
3. Wytworzenie u ucznia nawyku aktywności ruchowej oraz woli pełnienia różnych ról z tym związanych poprzez systematyczne uczestnictwo w zajęciach sportowych opartych na:
a) naturalnych formach ruchu,
b) poznaniu jak największych ilości form aktywności fizycznej
c) poznaniu zasad działania i reakcji organizmu na wysiłek fizyczny
d) poznaniu własnych uzdolnień psychomotorycznych, możliwości ich kształtowania i rozwijania poprzez systematyczne zajęcia ruchowe
4. Dbałość o własne zdrowie, samopoczucie.
5. Rozwój samodzielności i uspołecznienia młodzieży.
6. Poznanie i opanowanie wiedzy o przepisach obowiązujących na zawodach strzeleckich.
7. Wzmacnianie odpowiedzialności i samodyscypliny.
8. Doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespole opartym na wzajemnym zaufaniu, zrozumieniu, życzliwości, pomocy i poszanowania godności ludzkiej.
9. Kształtowanie rywalizacji opartej na zasadach fair – play.
10. Kształtowanie właściwego stosunku do pozytywnych i negatywnych emocji
11. Przygotowanie do pełnienia funkcji zawodnika, kibica i sędziego.
12. Przeciwdziałanie postępującym negatywnym zjawiskom zachowań patologicznych poprzez uczestnictwo w zajęciach sportowych.
Treści kształcenia - klasy IV – VI
Wszystkie ćwiczenia na strzelnicy wykonywane są w pozycji izolowanej. Uczeń strzela w postawie stojącej lub leżącej.
· Poznanie zasad bezpieczeństwa i bezpiecznego obchodzenia się z bronią obowiązujących na strzelnicy sportowej.
· Poznanie konkurencji w ramach strzelectwa sportowego (pistolet, karabin, strzelba).
· Poznanie budowy i zasad działania broni krótkiej i długiej.
· Techniczna obsługa i konserwacja broni (karabin, pistolet).
· Poznanie zasad celowania w broni krótkiej i długiej.
· Praktyczne rozwijanie umiejętności celowania z broni długiej.
· Zasady oddychania strzelca podczas celowania z broni długiej.
· Doskonalenie celowania
· Poznanie zasad regulacji nastaw przyrządów celowniczych
· Rozwijanie umiejętności regulowania nastaw przyrządów celowniczych – ćwiczenia praktyczne.
· Eliminowanie najczęściej popełnianych błędów podczas celowania do tarczy.
· Przyjęcie postawy strzeleckiej z karabinem i z pistoletem.
· Poprawne wykonanie strzelań kontrolnych w ramach rywalizacji strzeleckiej
Treści kształcenia – klasy VII – VII
Od klasy siódmej ćwiczenia wykonywane są już w pełnym obciążeniu oraz we wszystkich postawach strzeleckich.
· Poznanie zasad i regulaminu rozgrywania konkurencji strzeleckich (karabin, pistolet).
· Poznanie postaw strzeleckich (klęcząc, leżąc, stojąc).
· Uczniowie organizują i biorą udział w zawodach strzeleckich na poziomie grupy rówieśniczej.
· Utrzymuje stabilny poziom wartości przestrzelin w tarczy w czasie oddania 20 strzałów.
· Poznanie podstawowych zasad rozgrywania podstawowych konkurencji strzeleckich.
· Poznanie zasad dokonania regulacji i korekcji nastaw przyrządów celowniczych w czasie występowania zmiennych warunków oświetleniowych.
Opracowała Elżbieta Matusik