PLAN PRACY SZKOLNEGO KOŁA LOP W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

 

Celem działalności Szkolnego Koła LOP jest:

·         kształtowanie właściwego stosunku dzieci i młodzieży do przyrody,

·         pogłębianie wiedzy o środowisku przyrodniczym, potrzebie i sposobach jego ochrony,

·         zachęcanie do udziału w konkursach przyrodniczo  – ekologicznych i projektach,

·         zdobycie i poszerzenie wiedzy przez uczniów z zakresu edukacji ekologiczne,

·         zachęcanie do organizowania i wykonywania społecznie prac na rzecz środowiska przyrodniczego,

·         nauka ekologicznego stylu życia,

·         włączenie szkoły w powszechną edukację dotyczącą zasad i korzyści wynikających z segregacji odpadów i ich przetwarzania oraz rozpowszechniania proekologicznych nawyków i zachowań, nauka ekologicznego stylu życia,

·         poszerzenie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, szczególnie dotyczącej segregacji odpadów komunalnych i ich recyklingu,

·         zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi,

·         współpraca z Nadleśnictwem w Rymanów i Komańcza,

·         zachęcanie do oglądania filmów oraz czytania czasopism i książek o tematyce przyrodniczo  – ekologicznej.

Sposób realizacji planu:

1.      Prowadzenie zajęć edukacji przyrodniczej z wykorzystaniem różnorodnych pomocy dydaktycznych tematycznie związanych z ekologią, dokonywanie pomiarów, obserwacji, doświadczeń itp.

2.       Organizowanie: wycieczek, lekcji terenowych, konkursów ekologicznych, inscenizacji, tworzenie wystaw prac plastycznych.

3.      Realizowanie opracowanych ścieżek dydaktyczno  – przyrodniczych.

4.      Udział w akcjach i działaniach ekologicznych szkolnych i zewnętrznych.

5.      Prowadzenie gazetki ściennej, umieszczanie informacji na internetowej stronie szkoły.

6.      Prowadzenie prelekcji na tematy ekologiczne.

7.      Udział w akcjach, konkursach, inscenizacje o charakterze proekologicznym.

 

Uczeń kształci postawy dotyczące:

¾    przyjaznego stosunku do przyrody,

¾    aktywności w praktycznych działaniach na rzecz środowiska,

¾     przestrzegania i propagowania zdrowego stylu życia,

¾     rozpowszechniania idei ochrony przyrody wśród dzieci i osób dorosłych

¾    umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej.

 

 

 

Zaplanowane działania:

wrzesień

¾    Opracowanie i umieszczenie na internetowej stronie szkoły planu pracy SK LOP na rok szkolny 2025/2006.

¾    Nabór nowych członków,

¾    Rozpoczęcie: całorocznej zbiórki surowców wtórnych: baterii, plastikowych zakrętek;

¾    Udział w akcji „Sprzątanie Świata 2025”.

¾     Porządkowanie otoczenia wokół szkoły.

¾    Opieka nad roślinami doniczkowymi.

październik

¾    Udział w akcji „Święto Drzewa”

¾    Światowy Dzień Zwierząt – wykonanie plakatów swoich pupili i wykonanie gazetki na korytarzu szkolnym.

¾     Zorganizowanie pieszej wycieczki po najbliższej okolicy – poznanie atrakcji (kapliczek, pomników przyrody).

¾    Przygotowanie gazetki ściennej nt. „ Jesiennego krajobrazu”.

¾    Zbiórka surowców wtórnych.

listopad

¾    Rady na odpady – segregacja śmieci, recykling.

¾    Propagowanie akcji dokarmiania ptaków, zachęcenie uczniów do zakładania karmników, wyłożenie karmników na parapetach zaokiennych w szkole.

¾    Zapoznanie z gatunkami ptaków, które pozostają na zimę i sposobami ich dokarmiania (pogadanka, wykonanie gazetki tematycznej).

grudzień

¾    Zapoznanie z tematyką zalesiana obszarów Polski. Spotkanie z leśnikiem – „Zimowe dokarmianie ptaków”.

¾    Akcja dokarmiania ptaków.

styczeń

¾    Propagowanie idei działalności Szkolnego Koła LOP.

¾    Prowadzenie obserwacji przyrodniczych Kontynuacja akcji zimowego dokarmiania ptaków i zbiórek surowców wtórnych.

¾    Sprawozdanie z działalności SK LOP

luty

¾    Założenie hodowli roślin ozdobnych.

¾    Świat widziany pod mikroskopem.

marzec

¾    Tydzień Kultury Ekologicznej: Dzień Dzikiej Przyrody  – 3 marca,

¾     Dzień Morza – 17 marca,

¾    Pierwszy Dzień Wiosny – 21 marca,

¾    Dzień Lasów –  21marca,

¾    Opieka nad hodowanymi roślinami.

¾    Jakie są skutki wiosennego wypalania traw.

¾    Ekologiczny stroik świąteczny.

 

kwiecień

¾    Obchody „Światowego Dnia Ziemi” w szkole.

¾    Segregując śmieci chronimy nasze środowisko.

¾    Opieka nad hodowanymi roślinami.

¾    Zbiórka surowców wtórnych.

maj

¾    Formy ochrony przyrody w Polsce i w najbliższej okolicy – ćwiczenia w rozpoznawaniu chronionych gatunków roślin i zwierząt.

¾    Zorganizowanie lekcji terenowych, wycieczek dydaktycznych w celu poznania walorów przyrodniczych najbliższej okolicy i regionu.

czerwiec

¾    5 czerwca – Dzień Ochrony Środowiska. Podsumowanie zbiórki surowców wtórnych i pracy SK LOP.

¾    Sprawozdanie z działalności LOP do protokołu szkolnego.

 

Przewidywany efekt ekologiczny realizowanego planu:

¾    Zdobycie przez uczniów szerokiej wiedzy na temat ekologii: zasad ochrony środowiska.

¾    Podniesienie wiedzy i świadomości ekologicznej wśród uczniów, rodziców.

¾    Wykorzystanie zdobytej przez uczniów wiedzy w praktyce np. zdobycie umiejętności właściwego segregowania odpadów, oszczędzania wody i energii, pielęgnowania roślin, opiekowania się zwierzętami.

¾    Dbałość o przyrodę na co dzień. Zdobycie wiedzy na temat różnych form ochrony przyrody w Polsce.

¾    Zmniejszenie negatywnego wpływu człowieka na środowisko.

Opiekun SK LOP: Elżbieta Matusik

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa w Jaśliskach

Realizacja: Superszkolna.pl