PLAN PRACY SZKOLNEGO KOŁA LOP W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
Celem działalności Szkolnego Koła LOP jest:
· kształtowanie właściwego stosunku dzieci i młodzieży do przyrody,
· pogłębianie wiedzy o środowisku przyrodniczym, potrzebie i sposobach jego ochrony,
· zachęcanie do udziału w konkursach przyrodniczo – ekologicznych i projektach,
· zdobycie i poszerzenie wiedzy przez uczniów z zakresu edukacji ekologiczne,
· zachęcanie do organizowania i wykonywania społecznie prac na rzecz środowiska przyrodniczego,
· nauka ekologicznego stylu życia,
· włączenie szkoły w powszechną edukację dotyczącą zasad i korzyści wynikających z segregacji odpadów i ich przetwarzania oraz rozpowszechniania proekologicznych nawyków i zachowań, nauka ekologicznego stylu życia,
· poszerzenie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, szczególnie dotyczącej segregacji odpadów komunalnych i ich recyklingu,
· zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi,
· współpraca z Nadleśnictwem w Rymanów i Komańcza,
· zachęcanie do oglądania filmów oraz czytania czasopism i książek o tematyce przyrodniczo – ekologicznej.
Sposób realizacji planu:
1. Prowadzenie zajęć edukacji przyrodniczej z wykorzystaniem różnorodnych pomocy dydaktycznych tematycznie związanych z ekologią, dokonywanie pomiarów, obserwacji, doświadczeń itp.
2. Organizowanie: wycieczek, lekcji terenowych, konkursów ekologicznych, inscenizacji, tworzenie wystaw prac plastycznych.
3. Realizowanie opracowanych ścieżek dydaktyczno – przyrodniczych.
4. Udział w akcjach i działaniach ekologicznych szkolnych i zewnętrznych.
5. Prowadzenie gazetki ściennej, umieszczanie informacji na internetowej stronie szkoły.
6. Prowadzenie prelekcji na tematy ekologiczne.
7. Udział w akcjach, konkursach, inscenizacje o charakterze proekologicznym.
Uczeń kształci postawy dotyczące:
¾ przyjaznego stosunku do przyrody,
¾ aktywności w praktycznych działaniach na rzecz środowiska,
¾ przestrzegania i propagowania zdrowego stylu życia,
¾ rozpowszechniania idei ochrony przyrody wśród dzieci i osób dorosłych
¾ umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej.
Zaplanowane działania:
wrzesień
¾ Opracowanie i umieszczenie na internetowej stronie szkoły planu pracy SK LOP na rok szkolny 2025/2006.
¾ Nabór nowych członków,
¾ Rozpoczęcie: całorocznej zbiórki surowców wtórnych: baterii, plastikowych zakrętek;
¾ Udział w akcji „Sprzątanie Świata 2025”.
¾ Porządkowanie otoczenia wokół szkoły.
¾ Opieka nad roślinami doniczkowymi.
październik
¾ Udział w akcji „Święto Drzewa”
¾ Światowy Dzień Zwierząt – wykonanie plakatów swoich pupili i wykonanie gazetki na korytarzu szkolnym.
¾ Zorganizowanie pieszej wycieczki po najbliższej okolicy – poznanie atrakcji (kapliczek, pomników przyrody).
¾ Przygotowanie gazetki ściennej nt. „ Jesiennego krajobrazu”.
¾ Zbiórka surowców wtórnych.
listopad
¾ Rady na odpady – segregacja śmieci, recykling.
¾ Propagowanie akcji dokarmiania ptaków, zachęcenie uczniów do zakładania karmników, wyłożenie karmników na parapetach zaokiennych w szkole.
¾ Zapoznanie z gatunkami ptaków, które pozostają na zimę i sposobami ich dokarmiania (pogadanka, wykonanie gazetki tematycznej).
grudzień
¾ Zapoznanie z tematyką zalesiana obszarów Polski. Spotkanie z leśnikiem – „Zimowe dokarmianie ptaków”.
¾ Akcja dokarmiania ptaków.
styczeń
¾ Propagowanie idei działalności Szkolnego Koła LOP.
¾ Prowadzenie obserwacji przyrodniczych Kontynuacja akcji zimowego dokarmiania ptaków i zbiórek surowców wtórnych.
¾ Sprawozdanie z działalności SK LOP
luty
¾ Założenie hodowli roślin ozdobnych.
¾ Świat widziany pod mikroskopem.
marzec
¾ Tydzień Kultury Ekologicznej: Dzień Dzikiej Przyrody – 3 marca,
¾ Dzień Morza – 17 marca,
¾ Pierwszy Dzień Wiosny – 21 marca,
¾ Dzień Lasów – 21marca,
¾ Opieka nad hodowanymi roślinami.
¾ Jakie są skutki wiosennego wypalania traw.
¾ Ekologiczny stroik świąteczny.
kwiecień
¾ Obchody „Światowego Dnia Ziemi” w szkole.
¾ Segregując śmieci chronimy nasze środowisko.
¾ Opieka nad hodowanymi roślinami.
¾ Zbiórka surowców wtórnych.
maj
¾ Formy ochrony przyrody w Polsce i w najbliższej okolicy – ćwiczenia w rozpoznawaniu chronionych gatunków roślin i zwierząt.
¾ Zorganizowanie lekcji terenowych, wycieczek dydaktycznych w celu poznania walorów przyrodniczych najbliższej okolicy i regionu.
czerwiec
¾ 5 czerwca – Dzień Ochrony Środowiska. Podsumowanie zbiórki surowców wtórnych i pracy SK LOP.
¾ Sprawozdanie z działalności LOP do protokołu szkolnego.
Przewidywany efekt ekologiczny realizowanego planu:
¾ Zdobycie przez uczniów szerokiej wiedzy na temat ekologii: zasad ochrony środowiska.
¾ Podniesienie wiedzy i świadomości ekologicznej wśród uczniów, rodziców.
¾ Wykorzystanie zdobytej przez uczniów wiedzy w praktyce np. zdobycie umiejętności właściwego segregowania odpadów, oszczędzania wody i energii, pielęgnowania roślin, opiekowania się zwierzętami.
¾ Dbałość o przyrodę na co dzień. Zdobycie wiedzy na temat różnych form ochrony przyrody w Polsce.
¾ Zmniejszenie negatywnego wpływu człowieka na środowisko.
Opiekun SK LOP: Elżbieta Matusik