Szczegółowe warunki
i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów

-edukacja wczesnoszkolna 

Szkoła Podstawowa w Jaśliskach

 

 

Rozdział I - Postanowienia ogólne.

 

1. Mówiąc o ocenianiu w klasach I-III mamy na myśli proces gromadzenia informacji
o uczniach. Stała obserwacja uczniów przez nauczyciela i rozpoznawanie poziomu opanowania przez nich wiadomości i umiejętności, a także ich postaw społeczno- emocjonalnych w stosunku do wymagań edukacyjnych i gromadzenie informacji stanowi integralną część procesu nauczania, uczenia i wychowania.

 

2.      Mówiąc edukacja wczesnoszkolna mamy na myśli uczniów klasy I, II i III.

 

 

3.      Uczeń powinien opanować wiadomości i umiejętności przewidziane w podstawie programowej w ciągu 3 lat.

Rozdział II – Organizacja procesu sprawdzania.

 

1.      Zakres oceny

 

 

Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna jest oceną opisową. W elektronicznym dzienniku lekcyjnym znajdują się bieżące oceny cyfrowe.    

 

2.      Formy pracy ucznia podlegające ocenie bieżącej:

 

Ø    diagnozy u progu danej klasy ;

Ø    diagnozy końcowe;

Ø    testy, sprawdziany, kartkówki;

Ø    zadania i ćwiczenia wykonywane podczas zajęć;

Ø    wypowiedzi ustne (w tym recytacja, aktywność na zajęciach );

Ø    prace wykonywane w zespole;

Ø    testy i prace sprawnościowe, w tym ćwiczenia w ramach wychowania fizycznego, prace plastyczne, techniczne i wykonywane na zajęciach informatycznych;.

3.          Ocena roczna jest oceną opisową i obejmuje:

 

Ocenę zachowania:

·         wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

·           postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

·           dbałość o honor i tradycje szkoły;

·         dbałość o piękno mowy ojczystej;

·         dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

·         godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

·         okazywanie szacunku innym osobom.

 

 

 

 

 

Osiągnięcia dydaktyczne:

 

·         umiejętność wypowiadania się;

·         technikę czytania i pisania;

·         podstawy ortografii i gramatyki;

·         liczenie w zależności od poziomu nauczania;

·         rozwiązywanie zadań tekstowych;

·         umiejętności praktyczne/wykorzystanie wiedzy w praktyce;

·         ogólną wiedzę o otaczającym świecie;

·         zaangażowanie w zajęcia o charakterze artystycznym i sportowym;

·         osobiste osiągnięcia uczniów;

·         posługiwanie się komputerem.

 

4.      Skala ocen

 

W klasach I- III szkoły podstawowej oceny bieżące ustala się według następującej skali:

1) stopień celujący – 6- gdy uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej oraz wykazuje szczególne zainteresowanie treściami zajęć. Korzysta z różnych źródeł wiedzy. Przedstawiane rozwiązania przez ucznia są oryginalne i twórcze. Uczeń wykazuje się dużą samodzielnością. Buduje dojrzałe językowo i stylistycznie wypowiedzi (ustne i pisemne), wyczerpując temat, posługuje się bogatym słownictwem. Osiąga sukcesy w konkursach i zawodach sportowych.

2) stopień bardzo dobry – 5 - gdy uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej popełniając sporadyczne błędy, które nie mają wpływu na dalszy proces kształcenia.  Wykazuje się znajomością i rozumieniem wielu pojęć. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy. Potrafi zaplanować i odpowiedzialnie wykonać zadania. Buduje poprawnie językowo i stylistycznie wypowiedzi (ustne i pisemne), wyczerpując temat, posługuje się bogatym słownictwem.

3)stopień dobry – 4 - gdy opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowywanie treści. Uczeń samodzielnie rozwiązuje proste zadania. Potrafi zastosować wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań praktycznych. Buduje wypowiedzi (ustne i pisemne) poprawne językowo i stylistycznie.                                                                                  

4) stopień dostateczny – 3 - gdy uczeń opanował podstawowy zakres wiadomości
 i umiejętności, sprawiający kłopoty w przyswajaniu trudniejszych treści
. Samodzielnie rozwiązuje proste zadania. Zadania i problemy złożone rozwiązuje przy pomocy nauczyciela. Zna i rozumie podstawowe pojęcia. Popełnia błędy. Nie zawsze starannie wykonuje zadania. Wypowiada się na ogół poprawnie językowo i stylistycznie, posługuje się ubogim słownictwem.

5) stopień dopuszczający – 2 - gdy opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie
i utrudniają dalsze kształcenie. Uczeń podejmuje próby rozwiązywania zadań typowych.  Elementarna wiedza i umiejętności pozwalają mu na świadomy udział w zajęciach lekcyjnych. Analizuje i rozwiązuje zadania najczęściej z pomocą nauczyciela. Zadania rozwiązuje długo, czasami niestarannie. Buduje wypowiedzi (ustne i pisemne) mało poprawne językowo i stylistycznie, posługuje się ubogim słownictwem.

6) stopień niedostateczny – 1 - gdy wiadomości i umiejętności są nieopanowane, uczeń nie radzi  sobie z zadaniami nawet z pomocą nauczyciela. Nie rozumie elementarnych pojęć. Oznacza to, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację opanowywania kolejnych treści danej edukacji.  

 

5. W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

6. Ustala się następującą  skalę bieżącego oceniania zachowania:

1)uczeń zachowuje się wzorowo – W

2)uczeń zachowuje się bardzo dobrze – B

3)uczeń zachowuje się dobrze- D

3)uczeń zachowuje się poprawnie- P                                                                                                                            

4)uczeń zachowuje się nieodpowiednio – N

 

7. W dziennikach lekcyjnych w bieżącym ocenianiu zachowania stosuje się symboliczny zapis: W, B, D, P, N.

 

8. Kryteria pomagające ustalić ocenę zachowania:

1) Zachowanie wzorowe otrzymuje uczeń, którego zachowanie jest szczególnie przykładne, który odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań i obowiązków. Aktywnie uczestniczy w zajęciach. Wykazuje dużą inicjatywę i samodzielność. Jest pracowity
i wytrwały w dążeniu do wyznaczonych celów. Zgodnie i twórczo współpracuje
w zespole. Jest opiekuńczy, troskliwy, koleżeński, prawdomówny, kulturalny. Okazuje szacunek innym osobom. Dotrzymuje zawartych umów. Panuje nad emocjami. Radzi sobie
z różnymi problemami życia codziennego. Dba o piękno języka ojczystego, honor
i tradycje szkoły. Potrafi właściwie dokonać samooceny własnego zachowania oraz ocenić zachowanie innych. Bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły. Reprezentuje szkołę
w konkursach, zawodach sportowych. Jego zachowanie jest wzorem dla innych uczniów.

2) Zachowanie bardzo dobre otrzymuje uczeń, który zachowuje się kulturalnie, używa form grzecznościowych, jest koleżeński i uczynny wobec rówieśników. Okazuje szacunek innym osobom. Zna zasady bezpieczeństwa w czasie zabaw (zajęć) i ich przestrzega. Dotrzymuje warunków zawartych umów. Dba o piękno języka ojczystego, honor i tradycje szkoły.
W miarę możliwości stara się wywiązywać ze swoich obowiązków. Jest prawdomówny. Potrafi trafnie ocenić własne zachowanie i zachowanie innych. Potrafi współpracować
w zespole.

3) Zachowanie dobre otrzymuje uczeń, którego zachowanie jest poprawne, który zna formy grzecznościowe, choć nie zawsze je stosuje. Stara się kulturalnie nawiązywać kontakty
 z rówieśnikami i dorosłymi oraz okazywać szacunek innym osobom. Próbuje ocenić własne zachowanie. Widzi potrzebę poprawy niektórych zachowań. Nie zawsze dotrzymuje obietnic, zobowiązań i umów. Nie zawsze dba o piękno języka ojczystego, honor i tradycje szkoły. Potrafi jednak przyznać się do błędu, przeprosić. Na ogół przestrzega zasad bezpieczeństwa
w czasie zajęć i zabaw. Radzi sobie z własnymi emocjami. Potrafi pracować w zespole.

4) Zachowanie poprawne otrzymuje uczeń, którego zachowanie budzi zastrzeżenia. Zna formy grzecznościowe i zasady kulturalnego zachowania,  ma jednak duże trudności z ich przestrzeganiem. Rozumie na czym polega koleżeństwo. Często nie okazuje szacunku innym osobom. Ma problemy z oceną własnego zachowania i opanowaniem emocji, niewłaściwie ocenia zachowanie innych. Często bierze udział w sytuacjach konfliktowych. Nie dba
o piękno języka ojczystego, honor i tradycje szkoły. Nie wywiązuje się ze swoich zadań
i
zobowiązań.

5) Zachowanie nieodpowiednie otrzymuje uczeń, który nie przestrzega zasad obowiązujących
w szkole. Zna formy grzecznościowe i zasady kulturalnego zachowania, ale rzadko kiedy, bądź w ogóle nie stosuje się do nich. Nie zawsze rozumie na czym polega koleżeństwo, nie okazuje szacunku innym osobom. Nie potrafi właściwie ocenić własnego zachowania, nie panuje nad emocjami, niewłaściwie ocenia zachowanie innych. Często bierze udział, bądź prowokuje sytuacje konfliktowe. Ignoruje uwagi nauczyciela. Bardzo często utrudnia prowadzenie zajęć. Nie dba o piękno języka ojczystego, używa wulgaryzmów. Lekceważy tradycje szkoły, nie dba o jej honor. Nie wywiązuje się ze swoich zadań i zobowiązań

 

9. W celu dokonania bieżącej oceny zachowania nauczyciele mogą stosować karty oceny zachowania.

10. Ocena procentowa prac pisemnych, sprawdzianów

 

Stopnie opanowania wiadomości i umiejętności przez uczniów

KLASY I- III

 

 

 

ocena

poziom

stopień osiągnięć

wartość procentowa

 

6 (cel)

 

I

 

wysoki

 

 

97- 100

 

5( bdb)

 

II

 

bardzo dobry

 

 

80-96

 

4( db)

 

III

 

zadowalający

 

 

65-79

 

3( dst)

 

IV

 

niżej zadowalający

 

 

40-64

 

2( dop)

 

V

 

niski

 

 

21-39

 

1( ndst)

 

VI

 

bardzo niski

 

 

0-20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział III – Jawność oceny

 

1.      Informowanie rodziców o postępach ucznia

 

a)      Rodzice/ prawni opiekunowie mają możliwość wglądu do elektronicznego dziennika zajęć

b)      Rodzice/ prawni opiekunowie mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:

·      na zebraniach ogólnych;

·      podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem.

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa w Jaśliskach

Realizacja: Superszkolna.pl