INFORMACJE OGÓLNE

 

1.Ocenianie wiedzy teoretycznej.

 

Ocenie podlega wiedza z zakresu teorii i historii muzyki, którą uczeń zdobywa na poszczególnych lekcjach. Wiedza teoretyczna oceniana jest według jednakowych kryteriów dla całej klasy.

 

2.Ocenianie umiejętności praktycznych.

 

Specyfikacja przedmiotu muzyka wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na dostosowanie kryteriów oceniania do indywidualnych predyspozycji i zdolności ucznia. Najważniejszym aspektem jest zaangażowanie i włożona praca w stosunku do możliwości ucznia, a także aktywność podczas zajęć, samodzielność
w wykonywaniu zadań, zainteresowanie i stosunek do przedmiotu.

 

3.Elementy podlegające ocenie

 

      Śpiew - poprawność muzyczna, znajomość tekstu

      Gra na wybranych  instrumentach - poprawność muzyczna, technika gry

      Aktywność na lekcjach - aktywna postawa na lekcjach, staranność wykonywania zadań, udział w wydarzeniach kulturowych, występy szkolne i pozaszkolne

      Analiza utworu (słuchanie) - rozpoznawanie brzmienia instrumentów i głosów, określanie tempa, wskazywanie nastroju utworu

      Działania twórcze - tworzenie prostych akompaniamentów na instrumentach perkusyjnych, improwizacja rytmiczna, melodyczna, ruchowa, rytmizacja tekstów, przygotowanie ilustracji dźwiękowej do tekstu

      Wiedza muzyczna - znajomość elementów historii muzyki, teorii muzyki, notacji muzycznej, kompozytorów, epok na podstawie programu danej klasy

 

 

 

 

 

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY

 

1. Ocena niedostateczna

- uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności praktycznych w podstawowym stopniu

- jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć,

- nie posiada wiedzy przewidzianej w programie,

- ma negatywny stosunek do przedmiotu,

- wykazuje brak chęci do pracy,

- nie wykonuje poleceń nauczyciela,

- nie podejmuje próby śpiewania i grania obowiązujących utworów,

- nie wykonuje najprostszych zadań,

- nie uczęszcza na zajęcia.

 

2. Ocena dopuszczająca

- niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania,

- niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na instrumencie melodycznym gamę i kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania,

- niechętnie podejmuje działania muzyczne,

- myli terminy i pojęcia muzyczne,

- dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą,

- najprostsze polecenia - ćwiczenia rytmiczne-wykonuje z pomocą nauczyciela.

 

3. Ocena dostateczna

- niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania,

- niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym niektóre melodie przewidziane w programie nauczania,

- wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne - gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,

- zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne.

 

4. Ocena dobra

- poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe,

- poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym,

- wykonuje proste rytmy - gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych,

-rytmizuje łatwe teksty,

- zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają,

 

 

5. Ocena bardzo dobra

- prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania,

- prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych większość melodii przewidzianych w programie nauczania,

- umie bezbłędnie wykonywać rytmy - gestodźwiękami i na instrumentach perkusyjnych,

- potrafi rytmizować teksty,

- rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać,

- zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy,

- podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy.

 

6. Ocena celująca

-  uczeń spełnił wymagania na ocenę bardzo dobrą,

- prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego,

- prawidłowo gra na różnych instrumentach melodycznych melodie z podręcznika oraz  z repertuaru dodatkowego,

- samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,

- posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą,

- bierze czynny udział w życiu artystycznym klasy i szkoły,

- reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych,

 

 

 

 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa w Jaśliskach

Realizacja: Superszkolna.pl