Art_motywacja_dzieci_do_nauki Art motywacja dzieci do nauki
SPOSOBY ELIMINACJI WIELU Z PRZYCZYN NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Sprawdź, czy wypisane niżej warunki udaje się Wam spełnić. Jeśli pozostaje sporo pustych miejsc, to sygnał, że jest obszar do pracy w domu. Jeżeli większość rzeczy udaje się wdrożyć, a problemy szkolne nie znikają, poszukaj pomocy w szkole i u specjalistów.
|
|
WARUNEK |
zaznacz krzyżykiem, jeśli jest spełniony |
1. Moje dziecko ma niezbędne przybory, stałe miejsce do pracy w zacisznym miejscu.
|
|
2. Moje dziecko zwykle samodzielnie wykonuje zadania.
|
|
3. Pozwalam dziecku ponosić konsekwencje jego działań, np. spóźnień, braku pracy domowej… − nie wyręczam go.
|
|
4. Staram się nie mówić dziecku źle o szkole i nauczycielach.
|
|
5. Nauka ma sens i wartość – przekonuję o tym dziecko.
|
|
6. Uczestniczę w zebraniach rodzicielskich, czym daję dziecku sygnał, że jego sprawy są dla mnie ważne.
|
|
7. Staram się rozmawiać z dzieckiem w każdej sytuacji – także ciężkich przeżyć czy zdarzeń, tłumaczę, co się dzieje i że to minie.
|
|
8. Staram się być dostępna/dostępny dla dziecka; poświęcać mu czas.
|
|
9. Staram się pielęgnować zwyczaj spędzania czasu z dzieckiem tak, by podążać za nim, posłuchać je bez komentowania (= poznać je), wykonywać razem zwykłe czynności.
|
|
10. Moje dziecko ma obowiązki domowe, których wykonywania konsekwentnie przestrzegamy.
|
|
11. Pomagam dziecku podzielić czas pracy i zabawy – razem ustalamy plan i staramy się go trzymać.
|
|
12. Moje dziecko samo szykuje sobie strój do szkoły, pakuje się, przygotowuje sobie śniadanie – a od czasu do czasu przygotowuje je też nam.
|
|
13. Moje dziecko wie, że ma zdobywać umiejętności, a nie kolekcjonować oceny.
|
|
14. Powtarzające się niskie oceny są dla mnie sygnałem do działania: rozmowy z dzieckiem, nawiązania kontaktu z nauczycielem.
|
|
15. Nie zapisuję dziecka na korepetycje po to, by przerabiało materiał szkolny. Daję wtedy sygnał dziecku, że nie musi się starać, że to ja poniosę dodatkowe koszty, nauczyciele w szkole są „do bani”, a wartość ma tylko to, co słono się opłaci.
|
|
16. Unikam porównań dziecka, zwłaszcza z innymi dziećmi, i nie interesuję się ocenami innych dzieci przy swoim dziecku.
|
|
17. Wspólnie przestrzegamy dobowego rytmu dnia – stałych pór na pracę, obowiązki, wypoczynek, sen, posiłki.
|
|
18. Nie boję się ustalać reguł w domu, ani też negocjować ich z dzieckiem tam, gdzie uważam, że można.
|
|
19. Interesuję się przeżyciami dziecka ze szkoły znacznie bardziej niż ocenami.
|
|
20. Kiedy dziecko ma kłopot z zadaniami szkolnymi, ustalamy schemat działania, np. że dziecko sporządza listę zadań, zaczyna od trudniejszych, zaznacza, gdzie potrzebuje pomocy, samo robi tyle, ile potrafi, a na koniec prosi o pomoc. Samodzielne działanie jest konieczne do budowania poczucia sprawstwa, z kolei przekonanie, że rodzic pomoże – do budowania poczucia własnej wartości.
|
|
21. W swoim tygodniowym rozkładzie zadań planuję stałe godziny na pracę z dzieckiem. Kiedy nie ma zadań szkolnych, wypróbowujemy wspólnie nowe metody nauki, zapamiętywania, rozwijamy zainteresowania dziecka lub ćwiczymy to, co jest do wyćwiczenia.
|
|
22. Pod żadnym pozorem nie obrażam dziecka, krytykując jego osobę – mam prawo nie pochwalać danego zachowania, ale nie „przezywam” dziecka.
|
|
23. Staram się dbać o dietę i zdrowie dziecka: ograniczam słodycze do minimum i dbam, by każdego dnia (niezależnie od pogody) przebywało co najmniej pół godziny na powietrzu.
|
|
24. Stopniowo zwiększam obowiązki dziecka w domu, przy czym zawsze najpierw instruuję, jak należy je wykonać.
|
|
25. Pod żadnym pozorem nie pozostawiam dziecka samego w sieci – umawiam się z nim na jawność jego kont, wpisów, kontaktów. Dokładnie tak, jak w realnym życiu.
|
|
26. Nawet wobec oporu i buntu dziecka nie rezygnuję z roli lidera i mentora. Zabiegam o to, bo wiem, że jeśli nie ja, to szybko ktoś inny przejmie tę rolę w życiu mojego dziecka. W sytuacji, gdy brak mi sił, szukam pomocy.
|
|
27. Nie obawiam się ograniczać korzystania z ekranów (telefonów, telewizora, komputera).
|
|
28. Staram się rozwijać w roli rodzica: od czasu do czasu czytam artykuły dotyczące wychowania, słucham specjalistów, jeśli mam możliwość – rozmawiam z nimi, szukam wykładów o rodzicielstwie w internecie.
|
|
29. Zastanawiam się nad własnymi przekonaniami i wartościami, bo wiem, że nawet jeśli nie mówię o nich wprost, jest duże prawdopodobieństwo, że staną się wzorem dla mojego dziecka.
|
|
30. Dbam o własny dobrostan, o równowagę między pracą a wypoczynkiem, o własny rozwój, o własne zdrowie, fizyczne i psychiczne, i tak jak z dzieckiem w razie alarmujących sygnałów szukam pomocy.
|
|
opracowanie: Joanna Mikołajczyk