karta zgłoszenia na świetlicę Karta zgłoszenia na świetlicę.
Godziny pracy świetlicy szkolnej SP w Jaśliskach
|
Numer lekcji |
Czas trwania zajęć |
Poniedziałek |
Wtorek |
Środa |
Czwartek |
Piątek |
|
Góra |
6:45-7:45 |
Madej B. |
Madej B. |
Madej B. |
Madej B. |
Madej B. |
|
Dół |
7:15-7:45 |
Puchalik A. |
Puchalik A. |
Puchalik A. |
Puchalik A. |
Puchalik A. |
|
1. |
8:00-8:45 |
---------------- |
--------------- |
-------------- |
-------------- |
------------- |
|
2. |
8:45-9:30 |
---------------- |
--------------- |
-------------- |
-------------- |
------------- |
|
3. |
9:30-10:30 |
---------------- |
-------------- |
--------------- |
……………..
|
------------- |
|
4. |
10:30-11:30 |
---------------- |
-------------- |
--------------- |
-------------- |
------------- |
|
5. |
11:30-12:30 |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Fornal K. |
|
6. |
12:30-13:30 |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Fornal K. |
|
7. |
13:30-14:30 |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
|
8. |
14:30-15:15 |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
Ozimina D. |
------------- |
|
Ostatni kurs autobusu |
15:15 |
15:15 |
15:15 |
15:15 |
14:25 |
|
PLAN
DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZY
ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W
SZKOLE PODSTAWOWEJ W JAŚLISKACH
PLAN DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W JAŚLISKACH
WSTĘP:
Świetlica szkolna jest placówką wychowania pozalekcyjnego, przeznaczoną dla dzieci z SP w Jaśliskach. Mogą z niej korzystać uczniowie dowożeni z pobliskich miejscowości oraz w szczególnych przypadkach pozostali. Podopieczni uczestniczą w zajęciach zorganizowanych przez wychowawców, mogą zjeść posiłek, odrobić lekcje. Zajęcia świetlicowe mają zapełnić dzieciom czas w sposób interesujący. Poprzez ich organizację pracy pragnie się osiągnąć określone zmiany w zainteresowaniach, postawie i codziennych nawykach wychowanków.
W planie rocznym ujmuje się zadania i cele, które dotyczą najważniejszych dziedzin pracy świetlicy.
Celem ogólnym jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości poprzez rozbudzanie zainteresowań, uzdolnień i umiejętności z uwzględnieniem misji szkoły.
Cele szczegółowe:
· Przygotowanie uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym oraz samodzielności i otwartości na wiedzę.
· Propagowanie reguł komunikacji interpersonalnej.
· Kształtowanie wrażliwości uczuciowej uczniów.
· Kształtowanie podstawowych nawyków współżycia w grupie.
· Kształtowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
· Propagowanie zasad kultury.
· Budowanie motywacji do zachowań prozdrowotnych.
· Kształtowanie otwartości na problemy innego człowieka.
· Wyrabianie umiejętności odróżniania dobra od zła oraz dialogu i rozumienia innych.
· Budowanie prawidłowych relacji dziecko-rodzice.
· Poznanie siebie i swoich potrzeb.
· Rozwijanie dociekliwości poznawczej w życiu.
Zadania:
· Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w czasie przebywania w świetlicy.
· Zapoznanie uczniów z zasadami przebywania w świetlicy, na terenie szkoły, poruszania się po drogach, regulaminami dowozów.
· Umożliwianie uczniom uczenia się i odrabiania lekcji.
· Udzielanie podopiecznym pomocy w rozwiazywaniu ich problemów.
· Organizowanie czasu wolnego (gry, zabawy, konkursy, spotkania, czytanie książek, zajęcia plastyczne,)
· Uwrażliwianie dzieci na wartości uniwersalne(miłość, przyjaźń, dobro, odpowiedzialność) oraz na różnego rodzaju zagrożenia wynikające z życia we współczesnym świecie.
· Organizowanie zajęć pozalekcyjnych z plastyki.
· Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz nabywanie umiejętności spożytkowania czasu wolnego.
|
|
Lp. |
Zadania główne |
Zadania szczegółowe |
Formy i sposoby realizacji |
|
|
|
WRZESIEŃ
|
||||
|
|
1.
|
Poznajemy zwyczaje i tradycje naszej świetlicy |
Uroczyste powitanie nowych uczestników świetlicy. Zapoznanie dzieci z zasadami obowiązującymi w świetlicy. Poznajemy wyposażenie sali. Tworzymy własny regulamin świetlicy w formie plakatu. |
Stworzenie plakatu „zasady świetlicy” rysowanie kredkami, flamastrami, długopisami. |
|
|
|
2. |
Wspomnienia z wakacji |
Opowiadanie przeżyć wakacyjnych – wspólne odszukiwanie wakacyjnych miejscowości i zaznaczanie ich na mapie. Wakacyjne pamiątki, zabawa „Czarodziejski worek”. Wspólne tworzenie wakacyjnych rebusów i zagadek - zabawa słowem. |
Praca plastyczna „Jak spędziłam wakacje”- technika kolaż |
|
|
|
3. |
Bezpieczna droga do szkoły oraz podczas przerw i dowozów szkolnych. |
Zapoznanie się z regulaminami dowozów, zasadami zachowania się na przerwach, na terenie szkoły, poruszania się po drogach, dalsza integracja grupy. |
Wspólne czytanie regulaminów i obowiązujących zasad przebywania w świetlicy, na terenie szkoły, poruszania się po drogach, wyjaśnianie niezrozumiałych pojęć, zabawy integracyjne w sali i na świeżym powietrzu. |
|
|
|
4. |
Sprzątanie Świata |
,, Sprzątamy nasz świat’’ Uwrażliwienie na piękno otoczenia, kształtowanie nawyków segregacji surowców wtórnych, nacisk na zachowanie porządku podczas zabaw i zajęć świetlicowych. |
Rozmowy dotyczące zachowania porządku w miejscu pracy i zabawy, dbałości o czystość otoczenia, segregacji surowców wtórnych, plakaty zachęcające do przystąpienia do akcji sprzątania, ilustracje związane z tematem różnymi technikami plastycznymi. |
|
|
|
5. |
Powitanie jesieni - jesień w polu i ogrodzie
|
Jesienne prace w polu i ogrodzie –układanie obrazka z pociętych puzzli. Sałatka owocowa – zabawa słowna. Zgadujemy nazwy warzyw z zagadek. Warzywa nasi przyjaciele – rozpoznawanie warzyw za pomocą różnych zmysłów. |
Stemple z ziemniaków, wykonanie grupowej pracy plastycznej za pomocą stempli. Jesienny obrazek – wydrapywanie na plastelinie motywów jesiennych.
|
|
|
|
6. |
Dzień Chłopaka |
Pamięć o kolegach ze świetlicy- kultywowanie tradycji. |
Swobodne wypowiedzi uczniów o cechach sympatycznego chłopaka-, Jaki jest mój przyjaciel?. |
|
|
|
PAŹDZIERNIK
|
||||
|
|
1. |
Szkoła dawniej i dziś |
Szkoła dawniej i dziś – rozmowa, zapoznanie dzieci z tradycjami naszej szkoły. Rozmowa z dziećmi na temat orderu uśmiechu – za co można go otrzymać, komu bym go dał? Zapoznanie z wybranymi postaciami Kawalerów Orderu Uśmiechu – poznanie twórczości wybranej osoby.
|
Zaprojektowanie i wykonanie emblematu orderu uśmiechu – własna inwencja twórcza. Wykonanie plakatu w grupach „Szkoła moich marzeń”. Słuchanie i nauka piosenki Majki Jeżowskiej „Order uśmiechu”.
|
|
|
|
2.
|
Dzień Edukacji Narodowej. |
Kształtowanie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców, nauczycieli i pracowników szkoły. Mój ulubiony nauczyciel- określanie cech. |
Utrwalenie wiadomości z historii dotyczących Święta Edukacji Narodowej, ,,Portret mojej pani‘’. Wykonanie "Dużych Laurek" dla wychowawców klas . |
|
|
|
3. |
Jesień kolorowa pora roku |
Poznajemy świat różnymi zmysłami (wzrok, słuch, dotyk). Jak rozpoznać jesień? - kolor (wzrok), wicher (słuch), deszcz (dotyk). Rozwiązywanie rebusów i zagadek o jesieni. |
Wykonanie kompozycji z naturalnych okazów- liści różnych drzew. Zabawki z kasztanów i żołędzi. Zabawa – „Co masz w ręku” –rozpoznawanie warzyw i owoców po dotyku. Rozwiązywanie rebusów o jesieni. |
|
|
|
4. |
Stop agresji |
Rozmowa o agresji i przeciwdziałaniu jej. Dostrzeganie i wyrażanie nieprzyjemnych odczuć poprzez zabawy i ćwiczenia interakcyjne np. „ Kiedy jestem wściekły...” Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia
|
Wykonanie plakatów życzliwości. Rysowanie kredkami na temat „Człowiek agresywny to…” Gry i zabawy przeciwko agresji np. „Słodkie cytryny”. Zabawy z elementami współzawodnictwa, wdrażanie do zdrowej rywalizacji. |
|
|
|
5.
|
Moje hobby. |
Rozbudzanie zainteresowań. Przedstawianie własnych zainteresowań. Czytanie opowiadania M. Markiewicz „Co mam”. Oglądanie „Księgi rekordów Guinessa”-pogadanka. |
Moje hobby –malowanie farbami plakatowymi. Mój konik -moje hobby –przedstawienie własnych zainteresowań. |
|
|
|
LISTOPAD
|
||||
|
|
1. |
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli. |
Budzenie szacunku dla tych, którzy odeszli, pozytywne wspomnienia, przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach wiecznego spoczynku. |
Rozmowy w postaci pozytywnych wspomnień o najbliższych ,którzy odeszli, ilustracje, portrety, dyskusje na temat zachowania w miejscach pamięci i na cmentarzach, czytanie wiersza Hanny Łachockiej ,,Zaduszkowe płomyki’’, wykonywanie ilustracji do wiersza. |
|
|
|
2. |
Dbajmy o naszą higienę osobistą. |
Pogadanka „ Higiena i zdrowie”. Rozmowa na temat: „Czas wolny- jak go pożytecznie wykorzystać?" Znaczenie sportu dla zdrowia – rozmowy z dziećmi. Przyzwyczajenie do bardzo częstego przebywania na świeżym powietrzu. Hartowanie organizmu. Rozumienie potrzeby odpowiedniego ubioru. |
Plakat nt: „Czy ty też myjesz zęby” |
|
|
|
3. |
Narodowe Święto Niepodległości |
Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy być patriotą ? Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego. Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi. "Ojczyzna naszym drugim domem" - burza mózgów. |
Zapełnianie konturów wybranego symbolu narodowego kulkami z bibuły. Rysowania konturów Polski, zaznaczanie na mapie poprzednich i aktualnych stolic Polski. |
|
|
|
4. |
Dzień Pluszowego Misia |
Historia pluszowego misia Nasze ulubione postacie z czytanych lub oglądanych bajek. Za co je lubimy? – rozmowa kierowana. Cechy bohaterów z bajek – burza mózgów. |
Prezentacja ulubionych postaci – praca plastyczne, wystawa w świetlicy. Kolorowanki tematyczne. |
|
|
|
5.
|
Andrzejkowe zwyczaje. |
Poznanie zwyczajów andrzejkowych, kultywowanie tradycji, wdrażanie do wspólnej wesołej zabawy. |
Rozmowy na temat tradycji i wróżb, lanie wosku, andrzejkowe zabawy, tańce przy muzyce, prace plastyczne, według inwencji twórczej dziecka. Pomoc dzieci przy dekoracji Sali – wykonanie lampionów oraz innych ozdób. |
|
|
|
GRUDZIEŃ
|
||||
|
|
1. |
Grudniowe tradycje: barbórka |
Powrót do zapomnianej tradycji górniczego święta, wyrabianie szacunku do ciężkiej pracy górniczej, zapoznanie z rodzajami bogactw naturalnych wydobywanych przez górników. |
Nawiązanie do legendy o św. Barbarze patronce górników, oglądanie albumów i map ze złożami naturalnymi Polski, szukanie informacji w internecie, ilustracje wykonywane węglem. Czapka górnicza, latarenka - samodzielne wykonanie. Rysowanie węglem. |
|
|
|
2.
|
Mikołajki, mikołajki… |
Kultywowanie tradycji mikołajkowej, dostrzeżenie potrzeb innych ludzi, zwrócenie szczególnej uwagi na poprawne formułowanie treści listów i adresowania kopert do Mikołaja oraz estetykę wykonanej pracy, zwrócenie uwagi na ubiór dostosowany do aktualnej pory roku. Rysowanie upragnionych prezentów. |
Rozmowy o tradycjach mikołajkowych, potrzebie pomocy innym ludziom, nie tylko z najbliższego otoczenia, empatii, miłości i szacunku, ilustracje ,,Co chciałbym dostać od św. Mikołaja’’, listy, drobne prezenty i upominki dla najbliższych wykonane różnymi technikami plastycznymi, zmiana dekoracji sali. Dziadek Mróz - wykonanie z kolorowego papieru i waty. |
|
|
|
3. |
Choinkowe radości. |
Utrwalanie wiadomości o tradycjach i zwyczajach związanych ze świętami Bożego Narodzenia, umacnianie więzi międzyludzkiej, doskonalenie umiejętności układania, zapisywania i wypowiadania świątecznych życzeń, rozwijanie sprawności manualnej, Rozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych. Jak pomagam mamie w świątecznych przygotowaniach? |
Rozmowy o tradycjach i zwyczajach wigilijnych i Bożonarodzeniowych, układanie, zapisywanie i składanie życzeń, śpiewanie kolęd, wykonywanie ozdób choinkowych i dekorowanie sali i stołów na przyjęcie Wigilijne, wycinanki, malowanki, ilustracje o świątecznej tematyce wykonywane różnymi metodami plastycznymi. |
|
|
|
4. |
Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę |
Poszerzenie wiadomości na temat przygotowania się zwierząt do zimy. Kalambury -rozpoznawanie zwierząt. |
Praca plastyczna zbiorowa –„ Karmnik dla ptaków”. Formowanie ze sznurka – postacie zwierząt lub ptaków. Rozpoznawanie śladów na śniegu. Zabawa ruchowa „Ptaszki do gniazd” |
|
|
|
STYCZEŃ
|
||||
|
|
1. |
Powitanie Nowego Roku. Pejzaż zimowy, przyroda zimą |
Zapoznanie z wierszem J. Kirsta „Dwunastu braci”. Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami. Kształtowanie umiejętności poprawnego planowania i realizacji zadań na nadchodzący rok. |
Zimowe krajobrazy –różne techniki. Zabawy stolikowe. Słuchanie utworu Vivaldiego „Zima”. Obrazek z papierów do pakowania prezentów” Zabawa ruchowa „Na krze” – z elementami równowagi i współpracy grupy. |
|
|
|
2. |
Zimowe krainy |
Eskimosi – mieszkańcy Arktyki – odnalezienie Arktyki na globusie, Wyszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych w czasopismach dziecięcych. |
Wykonanie pingwina z tektury- praca plastyczno - techniczna. Malowanie farbami na temat „Igloo – dom Eskimosów. |
|
|
|
3. |
Bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych. |
Pogadanka na temat bezpieczeństwa w czasie zabawy na śniegu. „Moje zdrowie w moich rękach” |
„ Płatki śniegu” –wycinanie nożyczkami. Zabawy muzycznoruchowe z piosenką. |
|
|
|
4. |
Przeciwdziałanie agresji –Sztuka rozwiązywania konfliktów. |
Rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemocy. Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia. |
Samodzielne prace dzieci różnymi technikami. Kolorowanie w konturze. |
|
|
|
5.
|
Dzień Babci i Dzień Dziadka -nasza troska o osoby starsze. |
Kształtowanie nawyków grzecznościowych, budzenie szacunku do osób starszych ,powrót do korzeni, dbałość o zwyczaje i tradycje rodzinne, rozwijanie wyobraźni poprzez twórczość dziecięcą. |
Rozmowy o drzewie genealogicznym, szacunku i miłości ,roli dziadków w rodzinie, potrzebie dbania o tradycje i zwyczaje, redagowanie, zapisywanie życzeń, wykonywanie laurek, drobnych upominków, zwrócenie uwagi na estetykę wykonania. |
|
|
|
LUTY
|
||||
|
|
1. |
Bezpieczeństwo podczas drogi do szkoły |
Przypomnienie regulaminów bezpiecznego przejazdu autobusem, utrwalenie zasad ruchu drogowego dotyczące bezpiecznego poruszania się po drogach szczególnie zimą. |
Rozmowa o regulaminach dowozów, pogadanka o trudnych zimowych warunkach, zasadach poruszania się pieszych na drogach, ilustracje. |
|
|
|
2. |
Bal karnawałowy. |
. Pogadanka na temat zwyczajów karnawałowych. |
Zabawy z balonami. Wykonanie w/g szablonu maski karnawałowej- zdobienie brokatem. „Projekt stroju karnawałowego”- malowanie farbami |
|
|
|
3.
|
Hej na sanki, koleżanki!
|
Kształtowanie sprawności fizycznej i hartu- sporty zimowe i ich znaczenie dla zdrowia, zapewnienie warunków bezpieczeństwa i zdyscyplinowania podczas zabaw, zwrócenie szczególnej uwagi na czyhające zagrożenia podczas zabaw. |
Rozmowa o bezpieczeństwie i zagrożeniach, zabawy na śniegu, spacery, zjeżdżanie z górki na jabłuszkach i sankach, prace plastyczne,, Mój ulubiony sport zimowy”, pogadanki o aktywnym spędzaniu czasu wolnego, zimowe ilustracje. |
|
|
|
4. |
Walentynki- radości i smutki dobrych przyjaciół. |
Rozwijanie empatii, znajomości, koleżeństwa i przyjaźni, wdrażanie do zgodnej zabawy, integracja grupy. |
Burza mózgów ,,Lubię mojego przyjaciela za... Nie lubię gdy mój przyjaciel…”,rozmowy o znaczeniu koleżeństwa i przyjaźni w życiu, praca plastyczna ,J jak spędzam czas z przyjaciółmi”, zabawy integracyjne, ruchowe. |
|
|
|
5.
|
Zima lubi dzieci. Bezpieczne ferie. |
Poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu, rozwijanie odpowiedzialności za własne zdrowie poprzez dostosowanie ubioru do aktualnej pory roku, poznanie różnych sposobów spędzania czasu wolnego, rozwijanie zdolności plastycznych. |
Rozmowy o bezpieczeństwie podczas zabaw na śniegu oraz przystosowaniu się do czynników atmosferycznych zachodzących w danej porze roku, zabawy na śniegu oraz o różnych sposobach spędzania czasu wolnego, spacery na świeżym powietrzu, prace plastyczne, rozwiązywania zimowych krzyżówek i rebusów, czytanie opowiadań i wykonywanie do nich ilustracji. |
|
|
|
MARZEC
|
||||
|
|
1. |
Moja miejscowość |
Quiz o Jaśliskach - zabytki mojej miejscowości. Zorganizowanie z udziałem dzieci wystawki z pocztówek „…. dawniej i dziś”. Wędrówki palcem po mapie – odszukiwanie i zaznaczanie naszej miejscowości. |
Konkurs plastyczny - „…. moja miejscowość”- technika prac dowolna. Rysowanie ołówkiem wybranych zabytków. |
|
|
|
2. |
Święto wszystkich kobiet. |
Uświadomienie znaczenia pracy kobiet, podział obowiązku w rodzinie, rozwijanie postawy szacunku wobec kobiet, elementy savoir vivre, rozwijanie zdolności plastycznych. |
Pachnący wazon oklejanie słoiczków plasteliną i innymi materiałami. Kolorowy bukiet – wydzieranka z kolorowego papieru. |
|
|
|
4.
|
Witaj wiosno, pierwsze zwiastunki. |
Rozwijanie spostrzegawczości , umiejscowienie aktualnej pory roku w ramach czasowych, określanie zmian zachodzących w przyrodzie, rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody, dbałość o czystość otaczającego nas środowiska. Rozmowa dotycząca długości dnia i nocy w różnych porach roku. |
Spacer po okolicy, obserwacja przyrody, szukanie zwiastunów wiosny, wykonywanie kukły Marzanny, prace plastyczne, ilustracje ,,Pani wiosna”, zmiana dekoracji świetlicy. Rozwiązywanie zagadek i rebusów o tematyce wiosennej - praca w grupach. |
|
|
|
KWIECIEŃ
|
||||
|
|
1.
|
Baśnie różnych narodów. |
Rozbudzanie zamiłowania do obcowania z książką. Rozwijania zainteresowania kulturą innych narodów. Czytanie baśni Andersena, Puszkina, braci Grimm. Oglądanie bajek na DVD. |
Wykonywanie ilustracji do wybranej baśni – technika dowolna. Projektowanie okładki ulubionej baśni – technika dowolna. Konkurs – łączenie postaci poznanych baśni z właściwymi tytułami. |
|
|
|
2. |
Cudze chwalicie, swego nie znacie. |
„Z czego mogą być dumni Polacy?” –rozmowa kierowana. Gdzie warto pojechać w czasie wakacji?” – propozycje dzieci. Polskie Tatry – pokaz slajdów. |
„Wzburzone morze” –tworzenie z pasków papieru dynamicznej kompozycji. |
|
|
|
3. |
Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych. |
Wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych – umiejętne adresowanie kopert, zapoznanie z nazwą: adresat, nadawca, znajomość adresów. Szukanie i czytanie ciekawostek na temat Świąt Wielkanocnych. Zapoznanie ze świętem Wielkiej Nocy, tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (tradycje w moim domu - rozmowa).Święto czas spędzony z rodziną-jak mogę ten czas spędzić. Poznanie nazw jaj wielkanocnych (kraszanki, pisanki, skrobanki, malowanki, naklejanki – wybór jednej do wykonania podczas zajęć. |
Wykonanie elementów świątecznej dekoracji świetlicy -„Świąteczny zwierzyniec” -kurczaczki, zajączki, baranki – różne techniki. „Super jaja” – różne techniki. |
|
|
|
4. |
Na ratunek Ziemi. |
DZIEŃ ZIEMI –swobodne wypowiedzi dzieci na temat: jak szanujemy naszą planetę. |
Praca zbiorowa – Nasza planeta. |
|
|
|
MAJ
|
||||
|
|
1. |
Święto Konstytucji 3 Maja. |
Rozmowa na temat świąt narodowych 1 maja i 3 maja. Dlaczego je obchodzimy? Wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju w którym mieszkamy. Wiersz „ Czyje to święto? 1 Maja ?”. |
Wykonanie płaskorzeźby godła- wyklejanie plasteliną. Składanie orgiami płaskiego z kółek lub kwadratów o tematyce dowolnej. |
|
|
|
2. |
15 maj- Międzynarodowy Dzień Rodziny. |
Wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny, opiekowanie się młodszym rodzeństwem, kształcenie postawy godności osobistej, integracja grupy. |
Rozmowa pt. ,,Moje miejsce w rodzinie”, prace plastyczne ,,Moja rodzina”, burza mózgów ,,Obowiązki mamy, taty i moje w domu”, zabawy integracyjne i towarzyskie. |
|
|
|
3. |
„Nie zbłądzi ten kto czyta” |
Książka dawniej i dziś. Jak powstaje książka? Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja. Dlaczego warto czytać książki –rozmowa dziećmi. Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Rozmowa nt szanowania książek. Mój ulubiony bohater książkowy prezentacje słowne |
Wykonanie ilustracji do przeczytanego przez nauczyciela opowiadania lub do samodzielnie wybranej książki, opowiadania, wiersza. „Mój ulubiony bohater książkowy” – praca plastyczna techniką kolażu. Wykonywanie zakładki do książki - wykorzystanie kolorowego papieru. Projektowanie okładek do książek. |
|
|
|
4. |
Życzenia dla mamy i taty. |
„Jak okazywać szacunek i miłość w rodzinie” – rozmowa kierowana. „Czy pomagam w domu moim rodzicom? „Jakie mam obowiązki?” -rozmowa kierowana. Historia swojego imienia. Wyszukiwanie znaczenia swojego imienia w książkach. |
„Portret mojej rodziny” –technika dowolna. Portret mojej mamy - zwrócenie uwagi na cechy charakterystyczne wyglądu - technika wykonania dowolna. Laurka dla mojej mamy - wspólne układanie życzeń. Samodzielne wykonanie upominku. |
|
|
|
CZERWIEC
|
||||
|
|
1. |
Międzynarodowy Dzień Dziecka. |
Wyrabianie dyscypliny współdziałania w grupie, budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach, kształcenie umiejętności organizacji zabawy, zwracanie uwagi na bezpieczeństwo bawiących się dzieci, lepsze poznanie się, dalsze rozwijanie zdolności plastycznych. |
Praca plastyczna ,,Braciszkowie z innych krajów”, rozmowa na temat ulubionych zabaw dzieci, praca plastyczna ,,Moja ulubiona zabawka”, pogadanka ,,Podziel się swoimi zabawkami z innymi dziećmi” ,zabawy i gry tematyczne, ilustracje. Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej„ Wszystkie dzieci nasze są”.„Mam czarodziejską moc” – drama (użycie werbalnych i pozawerbalnych środków przekazu). |
|
|
|
2. |
Lato, Lato |
Rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z latem. Swobodne wypowiedzi na temat lata i sposobu spędzania wolnego czasu . Zabawa dramowa –szukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które mogą odtworzyć dźwięki deszczu, wiatru, grzmotu, błyskawicy. |
Praca plastyczna „Kolorowa łąka” wykonana metodą kolage. Letnie kwiaty wykonane metodą orgiami. |
|
|
|
3. |
Wakacje moich marzeń, koleżeńskość, bezpieczeństwo. |
Wyrabianie postawy koleżeńskości i wzajemnej pomocy podczas zabaw, zwrócenie uwagi na bezpieczne spędzanie czasu wolnego, wdrażanie do kulturalnego wykorzystania czasu wolnego. |
Rozmowa ,,Nasze plany wakacyjne”, praca plastyczna ,,Kolory lata”, porządkowanie świetlicy (pakowanie zabawek, zdejmowanie dekoracji). |
|
|
|
4. |
Świetlicowe wspomnienia. |
„Wakacyjne przestrogi” - rozmowa z dziećmi na temat bezpiecznego zachowania w czasie wakacji. Przypomnienie numerów alarmowych. Co przyniósł nam rok?- refleksje nad doświadczeniami i przeżyciami w kończącym się roku szkolnym. Wręczenie dzieciom wyróżnień za wzorowe zachowanie i czynny udział w zajęciach.
|
„Moje wymarzone wakacje” – technika dowolna. „Zgubiłem się” – zabawa dramowa . |
|